„Einu į Vilnių, kad Radviliškiui būtų geriau“, – prieš porą metų žadėjo Antanas Čepononis, keisdamas mero regalijas į seimūno postą. Rinkėjai patikėjo konservatorių politiku, kuris, sako, šiaip tuščių pažadų nedalina. Bet antradienį susitikimo metu su profsąjungų atstovais „Lietuvos geležinkeliuose“ dirbantys radviliškiečiai išgirdo nemalonių žinių – bus atleista apie 300 dirbančiųjų (šiuo metu Radviliškyje esančiuose „LG“ padaliniuose dirba daugiau nei 1000). Nemažai žmonių iš susitikimo išėjo rūškanais veidais, nes nežinia kuriam pavyks ištraukti laimingą bilietą kompetencijų vertinimų metu. Nerimo neišsklaidė ir į Radviliškį atvykęs susisiekimo ministras Marius Skuodis, kuris sakė, kad darbuotojus atleisti yra būtina.
Profsąjungų apatija
Kol kas įmonės atstovai tvirtina negalintys pasakyti, su kokių konkrečių padalinių ir pareigybių atstovais bus atsisveikinta. „Procesas“, kaip masinį atleidimą vadina įmonės atstovai, vyksta keliais etapais. Pirmasis ir, ko gero, svarbiausias jau įvyko: po konsultacijų su darbuotojų atstovais, profsąjungos uždegė žalią šviesą etatų mažinimui. Tad antradienį į Radviliškį atvyko profsąjungiečiai, kurie kone žodis į žodį atkartojo valstybinės įmonės vadovų žodžius: „krovinių pervežimas smuko per pusę, tad nėra kitos išeities kaip mažinti etatus.“ Šio straipsnio autorius paprašė leisti jam stebėti susitikimą. Deja, įmonės komunikacijos partneris Gediminas Petrauskas informavo, kad susirinkimas buvo skirtas tik įmonės darbuotojams, todėl tik vidinis, tad žiniasklaidos atstovai nebuvo pageidaujami. Įmonė nusprendė pateikti informaciją pati – kokia jai patogi.
Darbuotojų teisių „seminaras“
Į Laisvės alėjoje esančio pastato salę atvyko nemažas būrys norinčiųjų sužinoti, ką aukščiausia įmonės vadovybė nusprendė dėl etatų mažinimo. Dažnas dar vylėsi sulauksiąs gerų žinių. Niekam ne paslaptis, kad būtent „Lietuvos geležinkeliuose“ yra nemažai žmonių, dirbančių po 20 ir daugiau metų. Deja, bet susirinkusiems profsąjungų atstovai nelabai ką ir galėjo padėti, išskyrus atkartoti tai, kas parašyta Darbo kodekse. Darbuotojų teises turintys ginti profsąjungos atstovai ramino žmones, kad pagal etatų mažinimą atleidžiamiems darbuotojams priklauso išeitinės, bet tai nelabai paguodė radviliškiečius.
„Suko, suko vis apie tą patį, kad nieko nesupratau“, – ranką numojo ir salę paliko vienas darbuotojas. „Kodėl čia iš viso atėjau? Pasiklausyti valdžiai pataikaujančiųjų profsąjungiečių, kurie nieko aiškaus ir nepasakė?“, – burnojo kitas. Užimtumo tarnybos (UT) duomenimis, Radviliškio rajono savivaldybėje nedarbo lygis (10,4%) yra aukštesnis nei šalies vidurkis (9,5%), o ir atvykstanti pigi darbo jėga iš Ukrainos paaštrins konkurenciją atleidžiamiems iš darbo.
Baisu
Tokiu žodžiu situaciją apibūdino savivaldybės vadovas Vytautas Simelis. Bet rajono vadovas sakė, kad neturintis jokių oficialių duomenų apie atleidžiamus radviliškiečius. „Gandai sklando apie masinius žmonių atleidimus, tačiau nieko nesu gavęs kaip meras. Penktadienį į Radviliškį atvyksta susisiekimo ministras Marius Skuodis, su juo apie tai ir kalbėsiuosi. Pirmiausia jis vyks į Depą, o jau tada atvažiuos ir į savivaldybę. Ar „geležinkeliuose“ bus kalbama apie atleidimus, negaliu pasakyti, tačiau jei tai tiesa, kad planuojama atleisti 300 žmonių, tai Radviliškiui bus skaudus smūgis“, – komentavo V.Simelis. Bet po susitikimo su ministru M.Skuodžiu, rajono vadovas nebebuvo toks kategoriškas.
Keis darbą arba stos į darbo biržą
Matyt ne vienam atleistam iš “Lietuvos geležinkelių” radviliškiečiui teks praverti buvusios darbo biržos duris ir tapti jos klientu. Užimtumo tarnybos Radviliškio skyriaus vedėja Eglė Ivanauskytė taip pat sako, kad neturinti kol kas jokios oficialios informacijos apie atleidžiamus „Lietuvos geležinkelių“ darbuotojus Radviliškyje. Bet ji patvirtino, kad kalbas apie tai jau yra girdėjusi.
UT direktorė Inga Baltanosienė drąsina darbą tuoj prarasiančius geležinkeliečius: „darbuotojai gali rinktis kompetencijų tobulinimą ar naujos kvalifikacijos įgijimą. Mokymasis – nemokamas, o mokymo metu yra mokama stipendija. Tad su atleidimo lapeliu pasibaigia vienas profesinio gyvenimo etapas, bet tuoj pat prasideda kitas.“
Pažadėjo – patiešijo, netesėjo – negriešijo?
Ilgametis rajono vadovas, dabartinis Seimo narys A.Čepononis, panašu, gerokai persūdė žadėdamas gerovę Radviliškiui iš sostinės. Jis priklauso Lietuvą valdančiajai daugumai, kurios užsienio politika nemaža dalimi ir įtakojo „Lietuvos geležinkelių“ krovinių netekimą per pusę. Bet tai nėra vienintelis kartas, kai žadėjo tai, kas nėra jo jėgoms. Kandidatuodamas į rajono mero postą, 2019 metais jis garantavo, kad bus sukurta net 1 000 naujų darbo vietų. Liko vos metai iki savivaldos rinkimų, o neįvykdytas pažadas sklaidosi kaip rūko migla. Maža to, dėl centrinės valdžios veiksmų, Radviliškyje 300 šeimų neteks pagrindinio maitintojo.
Pats seimūnas tikina žinantis situaciją dėl atleidžiamų radviliškiečių ir vėl žada problemą spręsti. Bet ko vertos politiko kalbos, kuris yra vienas neaktyviausių parlamentarų šios kadencijos Seime? Juk jis šioje valdančiojoje daugumoje neturi įtakos, kokia galėjo džiaugtis būdamas rajono meru.
Komentarai
Radviliškio rajone veikia Trišalė taryba. Joje atstovus turi ne tik savivalda, bet ir darbdaviai bei darbuotojai. Verslininkas Pranas Balckus, IĮ „Santovita“ vadovas, neslėpė apmaudo dėl tokios padėties: „tai juk mūsų žmonės, aš visada už savus kovoju. Gaila, kad tiek atleis. Kur dabar jie eis? Į darbo biržą? Neseniai sužinojau, kad bankrutavo „Girilė“, kuri užsiimdavo naftos produktų prekyba. Galvoju, kad prasidės bankrotai. Nepatinka man tokia politika.“
Rimantas Gedvilas, Radviliškio lokomotyvų depo profesinės sąjungos pirmininkas: „Nėra krovinio, nėra darbo, nėra pajamų. Mums jau anksčiau atsiuntė optimizavimo planą. Dabar su juo supažindina visus. Žinoma, nėra paprasta. Kur eiti atleistam žmogui? Prieš tai bus vertinimai ir komisija spręs, ar Rimantas prieš Joną bus vertesnis, ar atvirkščiai. Bet juk dauguma mūsų ten išdirbome tiek daug metų. Vien iš mūsų 110 mašinistų atleis beveik keturiasdešimt. Bet gal įmonėje žiūrės, ar gerai dirbai, ar neturėjai nuobaudų, ar buvai lojalus įmonei ir panašiai. Neabejoju, kad jaunesni mašinistai gal dar galės persikvalifikuoti, o ką senesniems? Kur jiems reikės dėtis?“
„Turime kažkaip išgyventi“
Vilius Ligeika, Lietuvos geležinkelininkų profsąjungos federacijos pirmininkas, vadovauja daugiau nei 1700 narių vienijančiai organizacijai. Anot jo, šiuo metu vyksta tai, kas jau sutarta su įmonės vadovybe.
„Situacija labai nepalanki įmonei ir jos darbuotojams. Krovinių pervežimas krito per pusę. Įmonė turi kažkaip išgyventi. Galima pabandyti susispausti, tačiau kiek laiko tęsis ši situacija, nežino niekas. Mėnesį, pusmetį, metus? Todėl priimtas sprendimas imtis optimizacijos. Mes, kaip profsąjungos, atstovaujančios didžiausią dalį įmonės darbuotojų, stengiamės padėti žmonėms, juos informuoti, kas jiems priklauso, ką jie privalo gauti. Suprantu, kad padėtis nėra iš linksmųjų, bet turime kažkaip tai išgyventi“, – kalbėjo V.Ligeika.
Įmonės pozicija
„LG“ atstovai susitikimą su Radviliškyje dirbančiais geležinkeliečiais apibūdino taip: „Antradienį vykusiuose susitikimuose Radviliškyje dalyvavo daugiau kaip 200 darbuotojų. Jie aktyviai domėjosi ir turėjo galimybę gauti informaciją apie LTG Grupės suplanuotas pagalbos priemones, padėsiančias pasinaudoti darbo rinkos siūlomomis galimybėmis: apie planuojamas karjeros muges su potencialiais darbdaviais, per kurias bus galima gauti naudingos informacijos apie laisvas darbo vietas. Šiuo metu palaikome ryšį jau su 17 verslo įmonių, kurios artimoje ateityje planuoja pristatyti karjeros galimybes LTG darbuotojams. Taip pat konsultuojamės ir su Užimtumo tarnyba dėl perkvalifikavimo galimybių.“
Žurnalistas Marius ALEKSIŪNAS