Mokytojo smurtas – iš bejėgiškumo

0
1308
Apie vaikus muzikos paslapčių mokantį pedagogą gerai atsiliepia ir mokyklos administracija, ir jį pažįstantys žmonės.

Muzikos mokykloje dirbantis mokytojas Kęstutis Pakštas gerai žinomas ne tik Radviliškyje. Apie vaikus muzikos paslapčių mokantį pedagogą gerai atsiliepia ir mokyklos administracija, ir jį pažįstantys žmonės. Tad policijoje pradėtas ikiteisminis tyrimas dėl moksleivei sukelto fizinio skausmo buvo kaip perkūnas iš giedro dangaus. Nemalonus incidentas visuomenę padalino į dvi dalis: vieni stojo į mokytojo pusę, tuo tarpu kiti nepateisino smurto prieš mokinius.

Konfliktas

Smurtinis atvejis įvyko Šeduvos gimnazijos patalpose. K.Pakštas beveik 60 metų dėstė solfedžio pamoką šeduvių vaikams, kurie mokosi Radviliškio muzikos mokyklos Šeduvos padalinyje. Kol kas policija aiškinasi, kas atsitiko tarp mokytojo ir mokinės. Pagal pateiktą pirminę informaciją pareigūnams suaugęs vyras mergaitei delnu trenkė per veidą. Bet paauglė nebuvo nuvežta medikams. Be to, pareiškimą dėl mergaitės sumušimo parašė mama praėjus beveik savaitei nuo įvykio.

Mokyklos bendruomenė nustebinta

Radviliškio muzikos mokyklai vadovaujanti direktorė Aurelija Stončiuvienė sakė žinojusi apie incidentą. Anot jos, mergaitės tėvas iš karto atėjo pas ją po nemalonaus atvejo. Vadovė patvirtino, kad administracija pradėjo vidinį tyrimą, o mokytojas nušalintas. Tiesa, ne nuo visų pamokų, o tik nuo klasės, kurioje mokosi smurtą patyrusi šeduvė. 

„Apie mokytojo elgesį mums pasakė tėtis, kuris buvo atėjęs du kartus. Jis tvirtino, kad prieš jo dukrą buvo naudotas smurtas, todėl nedelsdami pradėjome tyrimą. Kadangi neturime savo psichologo, tai mergaitei ir jos tėvams pasiūlėme kreiptis į rajono Psichologinės pagalbos tarnybą. Mes konsultavomės su savivaldybės juristais. Šiuo metu daugiau nieko pakomentuoti negaliu“, – sakė direktorė A.Stončiuvienė. Pats pedagogas K.Pakštas atsisakė komentuoti incidento aplinkybes dėl vykdomo ikiteisminio tyrimo.

Sureagavo vaiko teisių sergėtojai

Valstybės Vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos Šiaulių skyriaus atstovė spaudai Silva Šimkevičienė pažymėjo, kad Radviliškyje dirbantys tarnybos specialistai iškart sureagavo, kai tik spalio 15 dieną gavo policijos pranešimą apie galimą smurto atvejį. Jie jau pabendravo su paaugle ir jos tėvais. Šeima tarnybai nebuvo žinoma. Mergaitei ir šeimai teikiama visa reikiama pagalba. Tarnyba laukia, kol įvykį ištirs Radviliškio rajono policijos komisariato pareigūnai. Pagal jų gautas išvadas bus tęsiamas (arba nutrauktas) darbas su šeima ir mokykla. 

„Vaiko teisių apsaugos specialistai nuolat dirba, kad smurto prieš vaikus nebūtų – ne tik fizinio. Pasak VTAS specialistų, bet kokias problemas galima išspręsti pokalbiais, teikiant psichologinę ir kitokią reikiamą pagalbą tiek vaikams, tiek suaugusiems. VTAS specialistų komanda visada pasiruošusi patarti, nukreipti pas reikiamus specialistus arba patys skirti reikiamą specialistą, atsižvelgiant į pagalbos poreikį“, – teigė S.Šimkevičienė.

Padalino į dvi dalis

Šis įvykis sulaukė nemažo atgarsio visuomenėje. Plačiai aptarinėjamas atvejis tarsi padalino žmones į dvi dalis. Vieni pateisino mokytoją, nes esą mokiniai pernelyg įžūliai elgiasi pedagogų atvejų. Vitalija rašė: „ką daryti, jei negali su jais susitvarkyt? Tokius reikia pamokyt, nes šiais laikais vaikams per didelė valdžia – daro ką nori ir mokyklose, ir namuose! Maniškė dar sovietiniais laikais darželyje buvo kai gavo per veidą nuo auklėtojos – buvo pati kalta ir užteko pamokos ne tik jai, bet ir visai grupei.“ Alma sakė, kad „šiuolaikiniai vaikai labiau žino savo teises, o ne pareigas. Būtų klasėse kameros, tuomet gal nebeišsidirbinėtų prieš mokytojus.“ Atsirado tokių, kurie kaltino švietimietį dėl smurto prieš mergaitę. „Tokį mokytoją vyt is mokyklos ir be kalbų tegul nervus tvarkosi. Kad ir kas be būtų, neturi teises smurtauti. Tikiuos gerai nubaus“, – atsiliepė Roberta.

Švietimiečiai reikalauja pagalbos

Bet incidentas atskleidė ir vidines mokyklų problemas, su kuriomis susiduria pedagogai. „Nėra vieno kalto. Tad neskubėkite smerkti mokytojo. Jei mokiniai laikytųsi elgesio taisyklių, mokytųsi pagal savo gebėjimus, tai tikrai mokytojui nereiktų prarasti kantrybės. Aš prieš smurtą, bet už tai, kad jei netinka mokyklos taisyklės, ieškoti kitos, kur pamokose galima nedirbti, „sėdėti telefonuose“, o po pamokų visi mokosi papildomai už pinigus. Ar tinka taip? Mokytojas turi mokyti 30 mokinių vienu metu, o ne gaišti laiko moralams, prašymams dirbti“, – siūlė mokytoja Daiva. Jai antrino mokytoja Laima.

„Tokie atvejai kartojasi, jie dažnėja, bet iki šiol niekas nesiima spręsti problemos, kas tokias situacijas išprovokuoja, kodėl kaltas tik mokytojas. Kol bus toleruojamos mokinių patyčios prieš mokytojus, tol mokytojo profesija bus nepatraukli. Kiekvienas, kuris smerkiate mokytoją, pagalvokite, kiek patys leistumėte paaugliui iš jūsų šlykščiai tyčiotis (ar tai įrašyta į Vaiko teisių dokumentus?). O apie vaikų pareigas ir atsakomybę už savo veiksmus, apie pagarbą vyresniems (ne tik mokytojams) turi savo vaikams kalbėti ir mokyti pirmiausia tėvai. Tačiau tėveliai iš tokios konfliktinės situacijos paprastai siekia tik finansinės naudos. Mokytojo pažeminimas tokiam mokiniui(ei) tik kaip patvirtinimas, kad ir toliau galima tyčiotis, siautėti, kad jokios taisyklės jam negalioja.“

Švietimo profsąjungos komentaras

Lietuvos švietimo darbuotojų profesinė sąjungos vadovas Andrius Navickas mano, kad tokiose situacijose būtina reaguoti. „Reikia kalbėti apie mokytojų psichologinę sveikatą. Būtina tam skirti dėmesio“, – įsitikinęs organizacijos vadovas. Ne tik ši, bet ir nei viena kita švietimo įstaigų darbuotojų profsąjunga iki šiol neturi Radviliškyje veikiančio skyriaus. A.Navicko vertinimu, tai pasako daug ir apie rajono švietimo bendruomenę.

Radviliškyje mokytojai patys nėra vieningi ir aktyvūs – nesiryžta kurti savo skyriaus, nesistengia apginti savęs. Kaip gali padėti tokiomis situacijomis, kai dėl savęs nepajudinamas nė pirštas“, – klausė A.Navickas.

Marius ALEKSIŪNAS

PALIKTI KOMENTARĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia